HELICOPTERS IN “INVISIBLE” FLIGHTS

security.gr-logo-out-default.jpg
ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΣΕ “ΑΟΡΑΤΕΣ” ΠΤΗΣΕΙΣ
Πληγή για την ΕΛ.ΑΣ οι «μαύρες» μεταφορές τουριστών αλλά και φορτίων με όπλα και ναρκωτικά
Τρόμο για την ΕΛ.ΑΣ. αλλά και κίνδυνο έκδοσης νέας ταξιδιωτικής οδηγίας από τις ΗΠΑ προκαλούν οι ανεξέλεγκτες «μαύρες πτήσεις» ελικοπτέρων. Τα νέα στοιχεία που έχουν προκύψει για την απόπειρα απόδρασης από τις φυλακές Κορυδαλλού πριν από δύο εβδομάδες αλλά και αναφορές για ύποπτες πτήσεις για μεταφορά ναρκωτικών, όπλων ή ακόμη και μεγάλων χρηματικών ποσών δημιουργούν έντονο προβληματισμό στις αρχές ασφαλείας για τον «κίνδυνο από αέρα». Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τις τρεις περιπτώσεις κατάληψης ελικοπτέρων από ενόπλους για τις αποδράσεις των ποινικών Αλκέτ ΡιζάιΒασίλη Παλαιοκώστα και Παναγιώτη Βλαστού, σχεδόν σε καμία από τις περίπου 3.000 πτήσεις με ελικόπτερα στη χώρα μας δεν γίνεται έλεγχος αποσκευών ούτε εφαρμόζεται κάποιο αποτρεπτικό μέτρο, παρά τις παλαιότερες εξαγγελίες για «λήψεις σκληρών μέτρων».
«Ανεξέλεγκτη κατάσταση»
Περίπου 20 ελικόπτερα πετούν στη χώρα μας (η μέση τιμή τους υπολογίζεται σε 500.000 ευρώ), σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμοδίων υπηρεσιών, από τα οποία περίπου 10-12 ανήκουν σε τέσσερις-πέντε εταιρείες μίσθωσης και τα υπόλοιπα είναι ιδιωτικά. Υπάρχουν περίπου 80 καταγεγραμμένα ελικοδρόμια αλλά και δεκάδες άλλα «άτυπα» που ξεκινούν από χώρους δίπλα σε ξενοδοχεία, «αλάνες» και ξέφωτα μέσα σε δασικές εκτάσεις.
Οι υπεύθυνοι κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτη κατάσταση. Οπως σημειώνουν πρώην στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), «το μόνο σύννομο που κάνουν αναγκαστικά οι πιλότοι είναι να δηλώσουν σχέδια πτήσης για να γνωρίζουν οι πύργοι ελέγχου ότι είναι στον αέρα και για να αποφευχθεί βεβαίως αεροπορική τραγωδία. Σε αρκετές μισθώσεις ελικοπτέρων για τουρισμό, περιηγήσεις και ταξίδια δεν δηλώνεται τίποτα για φορολογικούς λόγους. Ορισμένα που θεωρούνται ιδιωτικά προχωρούν παρατύπως σε αφανείς “εμπορικής εκμετάλλευσης” πτήσεις με επιβάτες, κυρίως για περιηγήσεις πάνω από τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και άλλα τουριστικά νησιά. Το γεγονός ότι σε κάθε πτήση τα κέρδη είναι από 1.000 ως 12.000 ευρώ δημιουργεί πολλές φορές δεδομένα ασυδοσίας. Κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι εντοπίζονται 10-12 τέτοιου τύπου παραβάσεις με πειρατικές πτήσεις ή άλλες παρανομίες αλλά ο αριθμός είναι μεγαλύτερος».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ακόμη και σε πτήσεις «τουριστικού» περιεχομένου γίνονται αυθαιρεσίες αφού έχουν καταγραφεί περιπτώσεις προσγείωσης ελικοπτέρων σε απαγορευμένες περιοχές όπως η Δήλος ή ακόμη και πάνω από την Ακρόπολη και άλλα μνημεία όπου ισχύουν οι σχετικοί περιορισμοί. Εχουν βρεθεί να πετούν παρανόμως πάνω από το κέντρο της Αθήνας σκορπώντας ανησυχία για κυβερνητικά κτίρια και πρεσβείες.
Πτήσεις με ύποπτα φορτία
Τα στελέχη της ΥΠΑ προσθέτουν ότι «δεν είναι μόνο το ζήτημα απώλειας φόρων ή οι πολιτικές συνέπειες. Είναι ότι δεν υπάρχει καμία γνώση ποιος μεταβαίνει και τι μεταφέρει με τα ελικόπτερα. Μας έχουν δοθεί πληροφορίες ότι σε πτήσεις ελικοπτέρων σε παραμεθόριες περιοχές (σε Κιλκίς, ελληνοαλβανικά σύνορα) υπήρξε μεταφορά όπλων και ναρκωτικών ή ακόμη και επιβίβαση γυναικών για σωματεμπορία. Οι υποθέσεις αυτές ανατέθηκαν για διερεύνηση στην ΕΛ.ΑΣ. και στην ΕΥΠ. Εκ των υστέρων από εκμυστηρεύσεις πιλότων έχουν συγκεντρωθεί πληροφορίες και για άλλες παράνομες ενέργειες με χρήση των ίδιων ευέλικτων, ιπταμένων μέσων». Ο πρώην πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Εργαζομένων της ΥΠΑ κ. Βασίλης Αλεβιζόπουλος δηλώνει ότι «το θέμα των ελικοπτέρων με τις ανεξέλεγκτες πτήσεις τους είναι μια ωρολογιακή βόμβα και ίσως πρέπει να πετούν μόνο από ελεγχόμενους χώρους».
Ενα από τα κρίσιμα σημεία είναι ο έλεγχος των εισερχομένων και των αποσκευών τους στα ελικόπτερα. Οπως σημείωσε στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Δημήτριος Κούκης, μέχρι πρότινος διοικητής της ΥΠΑ, «έχει προταθεί να γίνεται έλεγχος ταυτοτήτων και κυρίως των συναλλαγών μέσω τραπεζών για τις υπενοικιάσεις ελικοπτέρων. Είναι μια πολυετής προσπάθειά μας για τον έλεγχο των συγκεκριμένων πτήσεων. Συναντήσαμε όμως σωρεία αντιδράσεων».
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Γρηγόρης Ευθυμίου, που εκπροσωπεί εταιρεία μίσθωσης ελικοπτέρων, αναφέρει: «Αυτό που ζητείται για έλεγχο αποσκευών για τον εντοπισμό όπλων είναι θεωρητικά σωστό αλλά πρακτικά εξαιρετικά δύσκολο καθ’ ότι το πλήθος των πτήσεων, κυρίως με ξένους τουρίστες, καθιστά προβληματικό αυτόν τον έλεγχο. Εξάλλου ο πιλότος που είναι άοπλος πώς θα μπορούσε να αντιδράσει αν εντόπιζε όπλα σε κάποιον προέλεγχο και στη συνέχεια απειλείτο; Το μόνο μέτρο εκτιμώ ότι θα πρέπει να είναι η λήψη μέτρων στις φυλακές για την αποτροπή αποδράσεων ώστε να μην ενθαρρύνονται και οι πειρατές των ελικοπτέρων».
Οπως δήλωσε στο «Βήμα της Κυριακής» ο νυν προϊστάμενος της ΥΠΑ κ. Κωνσταντίνος Λιτζεράκος«μελετώνται νέα μέτρα για ύποπτες πτήσεις όπως ο έλεγχος των ελικοδρομίων και η ύπαρξη σε καθένα από αυτά ενός πιστοποιημένου υπαλλήλου που θα ελέγχει ταυτότητες, ταξιδιωτικά έγγραφα και αποσκευές. Ακόμη μελετάται η δημιουργία ενός online συστήματος για την υποβολή στοιχείων πτήσης, επιβαινόντων κ.ά.».

Νέα στοιχεία
Η Ρούπα, το ζέπελιν και τα πουλιά

Νέα στοιχεία συγκεντρώνονται για το παρασκήνιο της πτήσης του ελικοπτέρου με την οποία η ένοπλη Πόλα Ρούπα είχε σκοπό να υποβοηθήσει απόδραση του συντρόφου της Νίκου Μαζιώτη και άλλων αντιεξουσιαστών από τις φυλακές Κορυδαλλού στις 21 Φεβρουαρίου 2016. Ο πιλότος ήταν πρώην αστυνομικός και ο κύριος υπεύθυνος πτήσης του περιώνυμου ζέπελιν κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ηταν άριστος σκοπευτής και είχε υπηρετήσει στο Τμήμα Δίωξης Εκβιαστών.
Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. μιλούν για «άμεση, γενναία αντίδραση του πιλότου». Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την ΥΠΑ, η πτήση τού εν λόγω ελικοπτέρου, που εμφανιζόταν ρουμανικού νηολογίου, ήταν παράτυπη, χωρίς άδεια μίσθωσης, ενώ ο πιλότος είχε κατηγορηθεί και άλλες φορές για τον ίδιο λόγο στην Πάρο, στη Μύκονο κ.α. Κάτι που φέρεται να έπαιξε ρόλο στην καθυστερημένη ενημέρωση των αρχών ασφαλείας.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ορισμένοι υπεύθυνοι μελέτησαν την περίπτωση της αλλοίωσης των στοιχείων της θραύσης του «παρμπρίζ» από τις σφαίρες για να αποδοθεί σε πρόσκρουση πουλιών. Ενδεικτικό είναι ότι στελέχη της ΥΠΑ είχαν ενημερωθεί από το αεροδρόμιο της Πάχης για «ενδεχόμενη απώλεια του ιπταμένου μέσου». Παράλληλα, οι ερευνητές της ΥΠΑ φέρονται να εξετάζουν και το ενδεχόμενο – δεν έχει προκύψει πάντως από την αρχική έρευνα της ΕΛ.ΑΣ. – εντός του ελικοπτέρου να βρισκόταν και άλλο άτομο.

Καμπάνα εξ Αμερικής
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση που αναστάτωσε τις αεροπορικές αρχές ήταν η προ περίπου δύο ετών καταγγελία στελέχους της αμερικανικής FAA (Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπλοΐας των ΗΠΑ) που επιβιβάστηκε σε ιδιωτικό ελικόπτερο σε τουριστικό νησί του Αιγαίου. Διαπίστωσε ότι «δεν τηρήθηκε καμία από τις διεθνείς προδιαγραφές στην πτήση του ελικοπτέρου και δεν εκδόθηκε κανένα παραστατικό». Μόλις επέστρεψε στις ΗΠΑ πρωτοστάτησε στην έκδοση εγγράφου με αυστηρές συστάσεις στην ΥΠΑ για λήψη άμεσων μέτρων. Υπάρχει κίνδυνος η χώρα μας λόγω των «αόρατων ελικοπτέρων» να υποβιβασθεί στην «κατηγορία 2» από πλευράς ασφαλείας (αντίστοιχη ορισμένων αφρικανικών κρατών) και να εκδοθεί ταξιδιωτική οδηγία. Στον εν λόγω ιδιώτη επιβλήθηκε πρόστιμο περίπου 75.000 ευρώ και αφαιρέθηκε η άδεια πτήσης. Στη συνέχεια φέρεται να απηλλάγη από μέρος των κατηγοριών και στράφηκε εναντίον στελεχών της ΥΠΑ σε μια δικαστική διαμάχη που συνεχίζεται ακόμη και σήμερα.

Λαμπρόπουλος Βασίλης Γ

 

tovima.gr

Share!